Moikka Vilma. Olen tutustunut sinuun, kun löysin työnne @vahvistavavarhaiskasvatus tilinne instasta. Wau, ihastuin heti ikihyviksi.

Kerro lisää siitä, mikä sai sinut  innostumaan pos.kasvatuksesta?

Positiivisen pedagogiikan koen tärkeäksi, koska sen avulla huomioidaan pienet onnistumiset, vahvistetaan lapsia, sillä jokainen nähdään arvokkaana. Lasten haasteisiin osataan vastata eri tavalla ja huomataan jokaisessa lapsessa ne hyvät asiat. Kunnioitetaan lasta ja hänen olemistaan, ollaan läsnäolevia aikuisia. Nimetään ja opetellaan vahvuuksia. Tunnistetaan ensin vahvuudet itsessä, jonka jälkeen vahvuuksia voidaan nähdä myös muissa. Kehutaan, kiitetään, kannustetaan ja kuunnellaan lapsia.

Mielenkiintoista. Kerro lisää, mikä positiivisessa pedagogiikassa on sinulle tärkeää?

Itse koen positiivisen pedagogiikan varhaiskasvatuksessa hyvin tärkeäksi, sillä ne varhaiset kokemukset vaikuttavat myöhempiin oppimiskokemuksiin, vuorovaikutukseen ja sosiaalisiin suhteisiin. Kukaan lapsi ei ole tahallaan hankala, vaan kasvattajan täytyy osata nähdä käyttäymisen taakse, huomataan ne hyvät asiat lapsessa, asiat, jotka häntä kannattelee. Kasvatetaan hyvää ja vahvistetaan sitä lapsissa, ketään lasta ei voi kehua liikaa.

Mitä haluaisit kertoa muille varhiksille?

Positiivinen pedagogiikka täytyy aloittaa pienestä, ensin nimeämisestä, vahvuus-sanaston lisäämisestä ja tämä vaatii myös työntekijöiltä sitoutumista. Ei riitä, että asioita käydään kerran viikossa läpi vaan päivittäisiä pieniä hetkiä täytyy olla paljon

Tätä olen nyt omassa työssäni paljon tehnyt, lisännyt vahvuussanastoa omaan arkeen ja työhön. Yhdessä saadaan enemmän aikaan kuin yksin, eli työyhteisön myönteisellä asenteella on myös suuri merkitys. Lisäksi myönteinen puhe on mun mielestä tosi tärkeetä, siihen on helppo lähteä rakentamaan tätä kaikkea muuta päälle. Ja erityisesti pienet (alle 3v) tarvitsee paljon vielä sitä ohjeistamista, ja kun heille jo käyttää vahvuussanastoa niin se kasvaa, mitä vahvistetaan.

 

Olet pilotoimassa Positiven digipalvelua varhaiskasvatukseen. Kerro lisää, miten olet sen kokenut ja mitä olet käyttänyt Huomaa hyvä! materiaaleista.

  • Huomaa hyvä -toimintakortit. Niin lasten kanssa, mutta myös vanhempien kanssa kun olen pitänyt vasu- tai leopskeskusteluja.
  • Kehukehys. Viime vuonna tehtiin ystävänpäivänä kehuvideot; askarreltiin kehukehys ja tämän avulla lapset kehuivat toisiaan/kertoivat kivoja asioita toisista. Videot kuvattiin ja katsottiin yhdessä lasten kanssa myöhemmin.
  • Positiven sivuilta vahvuustarinoiden lukeminen
  • Sinnikkyydestä ennätys-harjoitusta
  • Vahvuusvariksen käyttö. Meillä on nimetty oma vahvuusvaris, lapset ovat tutustuneet siihen, vahvuusvaris on bongannut lapsiryhmän vahvuuksia. Varis on ollut tukena esim. tilanteissa, joissa on tarvittu itsesäätelyä lisää (lepohetkelle rauhoittuminen ym). 
  • Lisäksi on harjoiteltu yhdessä variksen kanssa vahvuustaitoja.

Mitä voisit vinkata muille aiheesta kiinnostuneille lopuksi?

Suosittelen ehdottomasti Huomaa hyvä toimintakorttien käyttöä. Helppo tapa ensin opetella vahvuuksia ja myöhemmin alkaa bongailemaan niitä lisää. Ihanat kortit, jotka toimii pienilläkin. Myös Vahvuusvaris on kiva. On helppo saada lapset mukaan, kun ottaa Variksen esille 🙂

Olipa kiva tutustua Vilma sinuun ja työhösi. Kiitos, kun jaoit ajatuksia ja kokemuksia kanssamme!

 

Jätä kommentti