Kokemuksia Huomaa hyvä! digipalvelun käytöstä varhaiskasvatuksessa

Jenni Kaunisto Otsonmäen päiväkodista Lempäälästä kertoo blogikirjoituksessaan kokemuksistaan Vahvuusvariksen seikkailuista 5-vuotiaiden parissa. Ryhmässä on otettu käyttöön Huomaa hyvä!-digipalvelu, joka on toiminut innoittajana ja inspiraation lähteenä niin aikuisille kuin lapsille. Ystävällisyyden, sinnikkyyden ja itsesäätelyn teemat ovat tulleet luontevasti osaksi ryhmän vuorovaikutusta ja toimintaa.

Syksyllä saimme viisivuotiaiden ryhmäämme käyttöön Huomaa hyvä! digialustan. Alustalla seikkailee vahvuusvaris. Lähdimme lasten kanssa lähestymään teemaa variksen syntymisellä. Puhuimme lapsille, että meille on tulossa varis, mutta se tarvitsee pesän, johon asettua asumaan. Haimme metsästä oksia ja teimme linnunpesän.

Aluksi sinne oli ilmestynyt variksen muna ja lopulta sieltä kuoriutui variskäsinukke, joka on valmis bongaamaan lasten vahvuuksia arjessa. Myöhemmin varikselle syntyi muita lintuja kaveriksi. Varikselle syntyi myös neljä variksen poikasta, jotka osallistuvat arviointiin lasten kanssa. Jokaisella variksen poikasella on oma vahvuutensa ja kysymyksensä lapselle:

  1. ”Sanoiko tai tekikö joku jotain ystävällistä?” (Ystävällinen poikanen)
  2. ”Vaatiko juttu sinnikkyyttä, miten se näkyi?” (Sinnikäs poikanen)
  3.  ”Jaksoitko keskittyä?”, Odotettiinko vuoroa?” ,”Millaisia tunteita sinulla oli?” (Itsesäätely poikanen)
  4. ”Mitä opit?” (Oppiva poikanen)

 

Aluksi käytimme digialustaa kuunnellen sieltä satuja, keskustellen niistä ja kirjaten sinne lasten eri vahvuuksia. Pian vahvuusajattelu alkoi arjessamme lisääntymään.

Aluksi käytimme digialustaa kuunnelleen sieltä satuja, keskustellen niistä ja kirjaten sinne lasten eri vahvuuksia. Pian vahvuusajattelu alkoi arjessamme lisääntymään. Osallistimme vanhemmat joulukalenteriin, jossa ideana oli, että jokainen lapsi saa joulukalenterin luukusta kerran kehukirjeen vanhemmiltaan. Kirje luettiin kaikkien lasten kuulle, jotta lapset oppivat ajattelemaan myös toisistaan positiivisia asioita ja huomaamaan vahvuuksiaan. Kirjeille hurrattiin ja monet halusivat halata kirjeen saajaa.

Lapset toivoivat uutta joulukalenteria, mutta koska joulu oli jo mennyt, ideoimme samalla periaatteella toimivan positiivisuushaastattelun, jossa lapset saivat olla ”kirjeen kirjoittajina”. Jokainen lapsi sai kertoa kaveristaan mm. mistä kaveri tykkää, missä hän on hyvä ja mitä tämän kanssa on kiva tehdä yhdessä. Nämä luemme tuttuun tapaan kaikkien kuullen. Käyttöön tähän pääsi lasten mielenkiinnonkohteesta syntynyt yhdessä askarreltu hauen suu. Yksi lapsi saa aina nostaa hauen suusta kirjeen, joka luetaan kaikille ääneen.

Meidän ryhmässä myös aikuisia on huomioitu positiivisesti: tiimipalaverissa kehuimme toisiamme ja kehuista rakentui sydämet ryhmän seinälle muistuttamaan hyvistä puolistamme joka päivä.

Meidän ryhmässä myös aikuisia on huomioitu positiivisesti: tiimipalaverissa kehuimme toisiamme ja kehuista rakentui sydämet ryhmän seinälle muistuttamaan hyvistä puolistamme joka päivä. Myös aikuiset saivat kehukirjeet joulukalenterista ja lapset ovat oppineet sanomaan kauniita asioita myös meille aikuisille.

Huomaa hyvä!-työpajasta saimme uudeksi ideaksi tehdä lasten kanssa vielä vahvuussiivet, jonka edessä jokaisesta lapsesta otetaan kuva hänen vahvuuksineen. Digialusta toimi meidän ryhmässä kaiken tämän liikkeelle laittajana, edelleen sieltä luetaan satuja, joista keskustellaan. Uusimpana olemme asettaneet yhdessä lapsien kanssa koko ryhmän tavoitteet sinnikkyydelle, itsesäätelylle ja ystävällisyydelle.

Kun lapsi on tehnyt jonkun teon, joka sopii tavoitteeseemme, hän saa kertoa sen koko ryhmälle ääneen ja klikata onnistumisensa itse digialustalle.

Ystävällisyyttä, sinnikkyyttä ja itsesäätelyä olemme harjoitelleet myös lasten mielenkiinnonkohteiden kautta. Olemme miettineet, mitä niistä tarvitsee esimerkiksi hiihdossa ja sählyssä. Myös itse askartelemaamme akvaarioon liitimme luonteenvahvuuksien harjoittelua. Lapset ovat askarrelleet kaloja, joissa jokaisessa on joku tehtävä lapselle. Kaloja saa onkia akvaariosta ja niissä on tehtäviä laidasta laitaan mm. ”sano kaverille jotain ystävällistä”, ”kehu itseäsi”, ”missä asiassa sinä olet sinnikäs?” ja paljon muuta.

 Meidän arkeen se on ainakin antanut paljon positiivisuutta, uusia ideoita ja vahvuuksien opetteluun työkaluja.

Suosittelemme digialustan käyttöä päiväkodeissa. Meidän arkeen se on ainakin antanut paljon positiivisuutta, uusia ideoita ja vahvuuksien opetteluun työkaluja. Monelle viisivuotiaallemme sinnikkyys ja itsesäätely olivat täysin vieraita sanoja, mutta uskon, että tulevat eskarilaiset osaavat kertoa näistä piirteistä yllättävän kattavasti. Alusta toimi innoittajana meille aikuisille ja yhdistimme omat vahvuutemme lasten mielenkiinnonkohteisiin ja lasten kanssa tekemiseen.

 

– Jenni Kaunisto

Otsonmäen päiväkoti

Jätä kommentti