
Tutkimus
Positiivisella, luonteenvahvuuksia tukevalla kasvatuksella on yhteyttä hyvinvointiin ja oppimiseen. Olemme tutkineet näitä asioita vuodesta 2014 alkaen. Tuloksiamme ja kehittämiämme materiaaleja on sovellettu kymmenissä muissa tutkimuksissa.
A1
Students’ usage of strengths and general happiness are connected via school-related factors
Vuorinen, K., Hietajärvi, L., & Uusitalo, L. (2020)
Scandinavian Journal of Educational Research, 1-13.



Nourishing Compassion in Finnish Kindergarten Head Teachers: How Character Strength Training Influences Teachers’ Other-Oriented Behavior
Vuorinen, K., Pessi, A. B., & Uusitalo, L. (2020)
Early Childhood Education Journal, 1-14.



A character strength intervention in 11 inclusive Finnish classrooms to promote social participation of students with special educational needs
Vuorinen, K., Erikivi, A., & Uusitalo‐Malmivaara, L. (2019)
Journal of Research in Special Educational Needs. 19(1), 45-57.



Changes in the social networks of three women with an intellectual disability
Saarinen, M., Holm, L., & Uusitalo-Malmivaara, L. (2018)
Journal of Education and Learning. 7(3), 76-86.
Happiness and depression in the traditionally bullied and cyberbullied twelve-year-old
Takkunen, L. & Uusitalo-Malmivaara, L. (2017)
Open Review of Educational Research, 3(1), 35-51.
Komeroituminen äärimmäisen sosiaalisen vetäytymisen muotona
Uusitalo-Malmivaara, L. & Lehto, J. E. (2016)
NMI Bulletin, 27(1), 10-27.
Measuring mindfulness and well-being in adults: The role of age and meditation experience
Lehto, J. E., Uusitalo-Malmivaara, L. & Repo, S. (2015)
The Journal of Happiness & Well-Being, 3(1), 30-40.
VIA-vahvuusmittari lasten ja nuorten luonteenvahvuuksien kartoitukseen. [VIA character strengths measure for children and adolescents]
Uusitalo-Malmivaara, L. (2014)
NMI-Bulletin, 42-50.
Happiness decreases during early adolescence
Uusitalo-Malmivaara, L. (2014)
Psychology, 5, 541-555.
Sleep-Related Factors in Children: Associations with Poor Attention and Depressive Symptoms
Lehto, J. E. & Uusitalo-Malmivaara, L. (2014)
Child: Care, Health & Development, 40(3), 419-425.
Finnish sixth graders as victims of adult, peer and co-occurring adult and peer violence: Depression, somatization and violent ideation in relation to victimization
Uusitalo-Malmivaara, L. (2013)
Journal of Early Adolescence, 33(6), 845-866.
Social factors explaining children’s subjective happiness and depressive symptoms
Lehto, J. E. & Uusitalo-Malmivaara, L. (2013)
Social Indicators Research. 111(2), 603-615.
Are special education children happy?
Lehto, J. E. & Uusitalo-Malmivaara, L. (2013)
Social Indicators Research. 111(2), 603-615.
Global and school-related happiness in Finnish school children
Uusitalo-Malmivaara, L., Kankaanpää, P., Mäkinen, T., Raeluoto, T., Rauttu, K., Tarhala,V. & Lehto, J. E. (2012)
Scandinavian Journal of Special Education, 56(4), 419-437.
Kuudesluokkalaiset tytöt ja pojat fyysisen väkivallan uhreina: Yhteydet masennukseen, somaattisiin oireisiin ja omaan väkivaltaisuuteen
Uusitalo-Malmivaara, L. (2012)
NMI-Bulletin, 4, 45-60.
A4
Positiivinen kasvatus inkluusion tukena
Uusitalo, L., & Vuorinen, K. (2020)
Teoksessa Cantell, H. & Kallioniemi, A. (toim.), Kansankynttilä keinulaudalla: Miten tulevaisuudessa opitaan ja opetetaan? Jyväskylä: PS-kustannus, 127-149.
Myötätunto on aikamme radikalismia
Uusitalo-Malmivaara, L., & Vuorinen, K. (2019)
Teoksessa Ellun Kanat (toim.), Mitä tapahtuu huomenna ihmiselle? Helsinki: WSOY, 127-132.
Vahva luonne on myötätuntoinen
Uusitalo-Malmivaara, L., & Vuorinen, K. (2017)
Teoksessa A. B. Pessi, F. Martela & M. Paakkanen (toim.) Myötätunnon mullistava voima. PS-kustannus, 183-201.
Puutekeskeisyydestä vahvuuskeskeiseen opetukseen
Uusitalo-Malmivaara, L. (2016)
Teoksessa M. Takala, A. Ikäs & S. Lakkala (toim.), Mahdoton inkluusio? Tunnista haasteet ja mahdollisuudet. Jyväskylä: PS-kustannus, 185-217.
Kohti vahvuusperustaista opetusta positiivisen pedagogiikan keinoin
Sandberg, E., & Vuorinen, K. (2015)
ADHD-liiton jäsenlehti 2015:1, 12-14.
D2
Positiivisen psykologian voima
Uusitalo-Malmivaara, L. (2014)
Jyväskylä: PS-kustannus.
Positiivinen kasvatus inkluusion tukena
Annala, K. & Lehto, S. (2020)
Opinnäytetyö, Oulun AMK.
Positiivinen pedagogiikan polulla. Opas vahvuusperustaiseen opeukseen varhaiskasvatuksessa
Mäkinen, M. (2017)
Opinnäytetyö, Lahden AMK.
"Kehua ja kannustaa miljoona kertaa päivässä’’: Varhaiskasvattajien näkemyksiä positiivisesta kasvatuksesta
Raitala, M. (2017)
Opinnäytetyö, Hämeen AMK.
Vahvuuksista voimaa esiopetuksessa–Huomaa hyvä! luonteenvahvuusopetus-interventio
Kainulainen, E. (2020)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Koulurakennukset ja hyvinvointi-Arkkitehtuuri positiivisen psykologian näkökulmasta
Kankaisto, J. (2020)
Aalto-yliopiston Arkkitehtuurin laitoksen kandidaatintyö
Kuudesluokkalaisten oppilaiden luonteenvahvuuksien selvittäminen Tämä Elämä–hankkeessa
Häkkänen, M (2019)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Vahvuusperustainen opetus nuorten sosioemotionaalisen kompetenssin tukijana: positiivisen intervention design-tutkimus
Sjöman, C. (2017)
Pro gradu –tutkielma, Tampereen yliopisto.
Hei, minä osaan! Positiivisen pedagogiikan työkalupakki 3-5 vuotiaille lapsille varhaiskasvatuksessa
Koivisto, E. (2018)
Opinnäytetyö, Laurea AMK.
Positiivinen pedagogiikka alakoulussa: luonteenvahvuuksiin keskittyvän opetuksen ja Huomaa hyvä!-materiaalin käyttö opettajien kertomana
Järvistö, J., & Klinga, A. (2019)
Pro gradu –tutkielma, Tampereen yliopisto.
"Ei jäädä jumiin ongelmiin": positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatuksessa
Oinonen, I., & Kyttälä, V. (2020)
Opinnäytetyö, LAB-AMK.
Positiivinen vuorovaikutus tahtoikäisen lapsen vanhemmuudessa: Tietoa, vertaisuutta ja ymmärrystä lisäävän kehittämisprosessin kuvaus
Mäntykenttä, M. (2019)
Opinnäytetyö, Hämeen AMK.
Vahvuusperustainen opetus positiivisen pedagogiikan keinoin alakoulussa
Tikkanen, A. (2017)
Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Positiivinen pedagogiikka huoltajille tutuksi
Pursiainen, V., & Lehikoinen, H. (2018)
Opinnäytetyö, Karelia AMK.
Vanhempien käsityksiä kodin ja koulun yhteistyöstä: Matkalla kohti positiivista kasvatuskumppanuutta
Tuominen, S. (2018)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Vuosi koulua, vuosi iloa: PERMA-teoriaan pohjautuvat luokkakäytänteet kouluilon edistäjinä
Leskisenoja, E. (2016)
Väitöskirja, Lapin yliopisto.
Minun vahvuuteni: Positiivinen pedagogiikka ja luonteenvahvuudet varhaiskasvatuksen työvälineinä.
Hägen, P., & Ingman, E. (2017)
Opinnäytetyö, Vaasan AMK.
Positiivista pedagogiikkaa alkuopetuksen luokassa-etnografinen tutkimus pedagogisesta oppimisympäristöstä
Juurinen, J. (2019)
Pro gradu –tutkielma, Lapin yliopisto.
Lapsen osaaminen ja vahvuudet näkyväksi positiivisen cv: n avulla: tietopaketti varhaiskasvattajille
Heinonen, S., & Varis, S. (2020)
Opinnäytetyö, AMK.
Positiivinen pedagogiikka varhaiskasvatusryhmän toiminnassa
Kaasinen, E. (2020)
Opinnäytetyö, Laurea AMK.
Positiivista pedagogiikkaa soveltava arviointi instrumenttiopetuksessa
Akselin, N. (2020)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Opettajan antaman opetuksen merkityksellisyys oppilaan kokemuksissa
Välimaa, A. M. (2020)
Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Positiivinen pedagogiikka opetussuunnitelmassa: Positiivisen pedagogiikan aihealueiden ja Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteiden 2014 sisällölliset yhtäläisyydet
Avola, P. (2017)
Pro gradu –tutkielma, Tampereen yliopisto.
Lasten luonteenvahvuuksien tunnistaminen ja vahvistaminen: vahvuusperustaisten toimintamallien kehittäminen varhaiskasvatuksen arkeen
Sipilä, K., & Simolin, S. M. (2017)
Opinnäytetyö, Turun AMK.
Positiivisen pedagogiikan kultajyviä: Positiivisen pedagogiikan toteutuminen Lapuan varhaiskasvatuksessa
Aho, I., & Yliannala-Peltola, M. (2020)
Opinnäytetyö, Seinäjoen AMK.
Positiivinen pedagogiikka suomalaisessa varhaiskasvatuksessa ja esiopetuksessa
Ranta, S. (2020)
Väitöskirja, Lapin yliopisto.
Positiivinen pedagogiikka lukio-opetuksessa-vahvuusopetuksen käyttömahdollisuudet liikuntatunneilla
Toomingas, L. (2018)
Pro gradu –tutkielma Tampereen yliopisto.
Kuumailmapalloilla kohti vahvuuksia: Menetelmäkansio varhaiskasvatuksen ammattilaisille lasten vahvuuksien tunnistamiseen ja tukemiseen päiväkotiarjessa
Mokko, T., Mäkäräinen, K., & Salonen, M. (2019)
Opinnäytetyö, Oulun AMK.
"Onnistuminen huomataan!": Positiivinen pedagogiikka 3–6-vuotiaiden lasten päivähoidossa
Heikkilä, E. (2014)
Opinnäytetyö, Seinäjoen AMK.
Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta
Nissi, A. (2020)
Opinnäytetyö, Tampereen AMK.
Lasten luonteenvahvuuksien tukeminen ja Huomaa hyvä!-materiaalin hyödyntäminen Taavinkylän lastentalossa
Jormakka, J., & Kauranen, K. (2018)
Opinnäytetyö, Laurea AMK.
Vahvuuskasvatus kuudesluokkalaisten hyvinvoinnin tukena
Pesu, M., Hagel, K., & Taipale, M. (2018)
Opinnäytetyö, Kaakkois-Suomen AMK.
Positiivinen psykologia laulunopetuksen innoittajana: Tavoitteena kokonaisvaltainen, innostava, oppilaalle merkityksellinen laulunopetus
Pekkarinen, I. (2017)
Opinnäytetyö, Jyväskylän AMK.
ProVakan toteutuminen Könönpellon, Saarikellon ja Viitosvintiöiden päiväkodeissa
Eskola, J., Jacobsson, R., & Ylönen, S. (2020)
Opinnäytetyö, Diakonia AMK.
Hyvinvointi valtakunnallisessa vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelmassa: tutkimus opetussuunnitelman oppilaan hyvinvoinnin edistämisen keinoista ja hyvinvointikäsityksestä
Peltomäki, L. (2018)
Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Luokanopettajien käsityksiä oppilaiden vahvuuksista ja niiden tukemisesta
Kuitunen, E. (2018)
Pro gradu –tutkielma, Lapin yliopisto.
Positiivisen vuorovaikutuksen tukeminen lapsiperheille suunnatuissa toiminnallisissa tapahtumissa
Isoherranen, K. (2019)
Opinnäytetyö, Savonia AMK.
"Ei diagnoosit edellä, vaan vahvuudet ja positiivinen": Positiivisen pedagogiikan toimintamalli Setlementti Louhelan erityistä tukea tarvitsevien lasten ja nuorten toiminnan työntekijöille
Honkaniemi, J. (2019)
Opinnäytetyö, Lahden AMK.
"Hienoa, sinulla on jo toinen sukka jalassa!" Varhaiskasvattajien kokemuksia positiivisesta pedagogiikasta
Vuorikari, S. (2019)
Opinnäytetyö, Karelia AMK.
Vahvuudet voimavarana: oppaan tuottaminen kasvattajille lapsen minäkuvan ja itsetunnon vahvistamisesta
Niemelä, H., & Saarinen, J. A. (2016)
Opinnäytetyö, Lahden AMK.
Positiivinen pedagogiikka ja reflektiivisyys-toimintapajat kasvattajille
Prepula, L. (2018)
Opinnäytetyö, Karelia AMK.
Positiivinen pedagogiikka pedagogisena filosofiana tanssinopetuksen kehittämisessä
Alamikkelä, T. (2017)
Opinnäytetyö, Oulun AMK.
”Mä toivoisin, että ajatusmaailma muuttuis siitä virheiden korjaamisesta siihen, mikä on hyvää ja vahvistetaan sitä.” Opettajien käsityksiä positiivisesta pedagogiikasta
Ala-Luopa, L. (2020)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Minä olen vahva!: Luonteenvahvuudet päiväkodin arjessa
Huuho, T., & Nuopponen, P. (2019)
Opinnäytetyö, Karelia AMK.
"Keskitytään siihen hyvään, mitä kaikissa lapsissa on” Positiivisen pedagogiikan hyödyt, ilmenemine nkoulun arjessa ja yhteys kouluhyvinvointiin
Kainu, M. (2020)
Pro gradu –tutkielma, Turun yliopisto.
Minä olen vahva!: Vahvuusperustaisen pedagogiikan projekti 3–4-vuotiaille
Engberg, K. (2018)
Opinnäytetyö, Centria AMK.
Huomioita hyvyydestä: luokanopettajien kertomuksia vahvuusperustaisesta opetuksesta inklusiivisessa koulussa
Luukkainen, M., & Koskela, A. (2018)
Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Elämäntaidot osana opetusta: Luokanopettajien kokemuksia ja näkemyksiä aiheesta
Nyberg, C. (2019)
Opinnäytetyö, Arcada AMK.
Otsa rypyttömänä yhdessä kehittyen: positiivisuus varhaiskasvatuksen voimavarana
Kreus, R., Lagstedt, T., & Östman, S. (2017)
Opinnäytetyö, Hämeen AMK.
Positiivisen pedagogiikan ulottuvuudet alkuopetuksessa
Soppela, M. (2016)
Pro gradu –tutkielma, Jyväskylän yliopisto.
Oppilaiden kokemuksia vahvuuksiin perustuvasta opetuksesta. Pitkittäistutkimus alakouluikäisten poikien kokemuksista positiivisesta pedagogiikasta
Salkola, H. (2020)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Positiivisen pedagogiikan merkitys varhaiskasvatuksen pedagogiikassa alle kolmevuotiaidenryhmässä
Lohilahti, S. (2019)
Opinnäytetyö, Oulun yliopisto.
"Boostataan yhdessä sitä positiivisuutta" Opettajien käsityksiä yhteisopettajuudesta positiivista kasvatusta tukevana keinona
Kervinen, A. (2018)
Pro gradu –tutkielma, Helsingin yliopisto.
Oletko kiinnostunut tekemään tutkimusta kanssamme?
Ota yhteyttä!
Lotta Uusitalo, Head of Impact, Erityispedagogiikan dosentti, Helsingin yliopisto

Ota yhteyttä!
Lisätietoa Positiven koulutuksista ja tuotteista saat lähettämällä lomakkeen.