
Kontaktuppgifter
Vem vi är, hur vi hamnade här och hur du får kontakt med oss!
Vår berättelse. Fram tills nu
Vår berättelse.
Fram tills nu
Positives grundare Kaisa och Lotta är bägge specialklasslärare i grunden och har sedermera börjat forska i specialpedagogik.
Kaisa sökte sig till Helsingfors universitet för att doktorera och inspirerades av den nya pedagogiken med fokus på styrkor efter att ha pratat med Lotta, som är universitetslektor. Att se det goda och vända blicken mot det fungerande i varje elev kändes för Kaisa som en lovande utgångspunkt. Att korrigera fel och hela tiden rätta till beteendestörningar hade hon redan åratal av erfarenhet av. Resultaten var inte uppmuntrande.
År 2018 såg Kaisas första referentgranskade artikel dagens ljus. I studien observerades elever med behov av särskilt stöd dra nytta av styrkeorienterad undervisning för att skapa vänskapsrelationer. De kvalitativa resultaten var suveräna. Såväl lärare som elever berättade att skolarbetet hade blivit mer meningsfullt, att resurser hade frigjorts och att atmosfären förbättrats till följd av den positiva interventionen. Flera elever berättade att de för första gången förstått att de ”faktiskt inte är dåliga” och att ”andra såg en massa gott i dem som de själva inte lagt märke till”.
Teamet
Teamet
Våra rådgivare
Niko Lindholm
Edtech Advisor
Nordic Innovation
House Singapore

Lauri Järvilehto
Professor of Practise
Aalto University

Lauri Toivonen
Marketing Director
SOK

Najat Ouakrim-Soivio
PhD Educational Sciences
Assessment Research and Training

Sulka Haro
Lead Designer
Mainframe Industries

Olli Vallo
CEO
Education Alliance Finland

Våra supportrar
Våra supportrar



