Blogi

Pysy ajan tasalla positiivisen koulutuksen uutisista, päivityksistä ja kehityksestä tiimiltämme ja Positiven yhteisöltä.

Jokainen on hyvä

Kaikki lapset ovat ainutlaatuisia ja ihmeellisiä. Jokaisella on biologiseen rakenteeseensa perustuva yksilöllinen temperamentti. Se tarkoittaa, että lapset reagoivat sekä sisäisiin tuntemuksiinsa että ympäristöönsä omalla tavallaan. Yksi lapsi innostuu hetkessä, toinen vaatii aikaa lämmetäkseen. Ei ole olemassa hyvää tai huonoa temperamenttia. Jokaisella lapsella on jo syntymästään kaunis kimppu olemassa olevia luonteenvahvuuksia. Asioita, joita toteuttaessaan lapsi on

Lue lisää »

Kouluystävällisyys

Mitä lapsi tekee tai tuumii kohdatessaan kieltoja ja rajaavia komentoja? Toivottavasti ainakin useimmiten tottelee, sillä puomeja ja stop-merkkejä tarvitaan. Lähtökohtaisesti ihmisen on kuitenkin vaikea olla tekemättä mitään, jos “älä” ja “lopeta” käskyt kajahtelevat. Vähintäänkin kökötämme paikoillamme ja hengitämme. Se on lapselta usein paljon vaadittu, sillä aktiivinen uteliaisuus, koskettelu, haistelu ja maistelu kuuluvat kehitykseen ja muodostavat

Lue lisää »

Keinulautakausi alkaa

Varis ei ole pysyä sulissaan. Se ei odota mitään yhtä paljon kuin keinulautakauden alkamista. Keinulautailu on Variksen lempilaji. Siinä keinahdetaan puulta toiselle laudalla, joka on köyden päällä. Aina puun kohdalla on hypättävä laudalla uudelle köydelle, jotta matka voi jatkua.  Se ei ole helppoa, mutta niin ihanaa se on, että Variksen on pakko vähän kiljua: –         

Lue lisää »

Pääsiäisvaris

Pääsiäinen on ihanaa aikaa. Kaikkialla on suklaamunia, hedelmärakeita ja muita herkkuja. Varis syö minkä ehtii. Mämmiäkin kuluu iso ropposellisen päivässä, yleensä omenakarkkien kanssa. Lisäksi Varis pitää Karmiinin pääsiäiskekseistä, Pikkunaakan pääsiäismehusta ja Korintin pääsiäisperuukista. Sitäkin on pitänyt vähän maistaa. Se ei ollut fiksu juttu, mutta kaikki jutut eivät voikaan olla. Pääsiäisessä oikeastaan vain yksi asia harmittaa

Lue lisää »

Yhteenkuuluvuuden peräänkuulutus

Porukassa mukana oleminen ja tuntu siitä, että kuuluu ryhmäänsä, on ihmisen perustarve ja hyvinvoinnin kulmakivi. Samankaltaisuus vetää puoleensa. Useimmiten kaveripiirit ja ystävyydet muodostuvat yhden tai useamman yhteisen tekijän ympärille. Ollaan samalla luokalla, asutaan naapureina, pelataan lätkää tai heitetään muuten vain samanlaista läppää. Christina Salmivallin jo 1990-luvulla aloittamat tutkimukset kiusaamisen ryhmädynamiikasta osoittivat pahantapaisuuden olevan yksi eniten

Lue lisää »

Tilaa uutiskirjeemme

Saat viimeisimmät Positiiviset uutiset, artikkelit ja resurssit suoraan sähköpostiisi.


Lehdistötiedote 02.06.22

Huomaa hyvä! on 2022 paras E-oppimisratkaisu

Suomen eOppimiskeskus ry yhteistyökumppaneineen palkitsee vuosittain parhaan suomalaisen digitaalisen oppimisratkaisun eEemeli-palkinnolla. Vuoden 2022 parhaana ratkaisuna palkittiin Positive learning Oy:n Huomaa hyvä!.

Kilpailussa oli tänä vuonna kaksi sarjaa: Education Finland Award sekä Suomen paras oppimisratkaisu. Jälkimmäisessä sarjassa etsittiin erityisesti  oppimisratkaisuja, jotka tukevat digihyvinvointia ja osallisuutta. Pandemiasta ja muista globaaleista haasteista johtuen hyvinvoinnin ja osallisuuden kokemuksen tukeminen ovat nousseet erityisen ajankohtaisiksi teemoiksi. Palkintoraadin puheenjohtajana toimi Sitran johtava asiantuntija Tiina Härkönen.